Login

Intra in contul tau creat pe Fin.ro pentru a beneficia de serviciile noastre

Nume Utilizator/Email
Parola Am uitat parola

Nu ai un cont pe Fin.ro? creeaza unul acum pentru a avea acces deplin.

Inregistreaza-te
Cont nou RSS
Afaceri  15 Martie 2010, 16:28, Liliana Popa 12

Agentiile de crewing si armatorii nu mai primesc cadeti la bord

Obtinerea brevetului de navigator, proba de foc pentru marinari aflati la inceput de drum in vremuri de criza

Nu mai avem flota comerciala si, in curand, nu vom mai avea nici marinari. Problemele din shippingul mondial ii afecteaza, in special, pe cei aflati la inceput de drum. Daca pana in 2008 Romania era unul dintre principalele rezervoare de forta de munca pentru navigatia mondiala, in cativa ani marinarii romani ar putea deveni o raritate. Motivul: facultatile de profil nu mai asigura conditiile pentru efectuarea practicii marinaresti, iar firmele de crewing, presate de criza financiara si de lipsa contractelor, refuza sa mai „incorporeze” cadeti. In aceste conditii, absolventii nu pot obtine brevetul, deci nu pot naviga.

Pentru a se putea inscrie la exame­nul de brevet, cadetii specializati in pun­te trebuie sa aiba efectuat un stagiu de 12 luni la vapor, din care cel putin sase luni trebuie sa fie de cart efectiv, iar cei de la masini un stagiu de sase luni la vapor, din care minimum trei luni de cart. Din cauza crizei financiare si a or­ganizarii defectuoase din invatamantul romanesc, anul trecut aproximativ 80% dintre absolventi nu au putut sa isi rea­lizeze stagiul de practica.

In prezent, pentru navigatia civila exista o singura nava-scoala, cargoul „Albatros”, pe care cadetii isi pot efectua stagiul, asa ca ma­joritatea absolventilor sunt nevoiti sa stea la mila armatorilor care, mai nou, nu accepta la bordul vapoarelor decat personal navigant cu experienta. Asa se face ca absolventii celor doua institutii de invatamant superior naval din Con­stanta, Universitatea Maritima Con­stan­ta si Academia Navala Mircea cel Batran, isi obtin tot mai greu brevetul care le da dreptul sa isi practice meseria.

Adrian Mihalcioiu, liderul Sindicatului Liber al Navigatorilor, explica faptul ca absol­ven­tii se pot trezi ca si-au tocit degeaba coa­tele pe bancile facultatilor si ca ajung sa „se inece tocmai la mal”. Potrivit lui Mi­halcioiu, regulile sunt simple: „Cine nu face practica nu obtine brevetul si nu prac­tica meseria”. Specialistii afirma ca blocajul s-a produs inca din toamna anu­lui trecut, cand si cadetilor care au obti­nut la licenta nota foarte mare, le-a fost greu sa faca practica marina­reas­ca. Situatia nu este straina de reprezen­tantii Ministerului Educatiei care insa, in acest an, cu un buget insuficient, ridi­ca din umeri. De la reprezentantii uni­ver­si­ta­tilor de profil am aflat ca, in fiecare an, statul subventioneaza doar prac­tica unui numar foarte mic de studenti, cei mai buni dintre cei mai buni, restul fiind lasati sa se descurce pe cont propriu.


Practicantii refuza sa semneze contracte de fidelitate cu armatorii

Cei care au incercat sa bata la usa unei firme de crewing cu o cerere de prac­tica in ultimul an stiu ca un raspuns favorabil este aproape imposibil de obti­nut, desi ambele universitati specializate din Constanta sustin ca au incheiate protocoale de colaborare cu peste 20 de companii (in Romania functioneaza apro­ximativ 100 de firme de crewing). Criza economica a schimbat regulile jocului asa ca, in conditiile in care ma­rinarii cu experienta abia daca isi mai gasesc de munca, instruirea cadetilor este considerata o cheltuiala nejustifi­cata.

Un aport la acest fenomen il are faptul ca armatorii sunt dezamagiti ca absolventii refuza sa semneze contracte de fidelitate cu compania la care fac stadiul de practica. In plus, statisticile arata ca jumatate dintre cei care le-au semnat au renuntat ulterior la ele, pre­ferand sa achite daune si sa lucreze cu alte companii care le-au oferit contracte mai avantajoase din punct de vedere fi­nanciar. Asa se face ca daca rectorul Universitatii Maritime Constanta, Cornel Panait, spune ca studentii isi gasesc un loc pentru a face practica pe navele co­merciale, in practica lucrurile nu stau chiar asa. Majoritatea firmelor care se angajasera sa ia studenti pe nave au anuntat ca nu mai au program cu cadetii de mai bine de un an din considerente pur economice. 


Cheltuieli in plus


Adrian Mihalcioiu spune ca pentru firmele de crewing practica unui cadet aduce mai multe cheltuieli pe care tot mai putine societati sunt dispuse sa le suporte. De exemplu, armatorul trebuie sa suporte costurile imbarcarii studen­tului la bordul navei, care pot depasi 2.000 de euro in cateva luni.

Concret, un practi­cant adus la bord inseamna pentru ar­mator plata biletului de avion, a asi­gu­rarilor, cheltuielilor de viza, a mese­lor, plus a salariului care, in cazul practi­cantilor, poate ajunge si la 500 de euro pe luna. In aceste conditii, nu este de mirare faptul ca armatorii prefera sa recruteze doar navigatori gata pregatiti in conditiile in care, de cand transportul mari­tim a luat-o la va­le, izvorul de forta de munca este nesecat si au de unde ale­ge. Sin­gura veste buna pen­tru absol­ventii unita­tilor de invatamant su­perior de profil este un program european de­numit „Erasmus”, care asigura garantii pentru practica studentilor si pentru mobilitate pro­fe­sionala. Si in acest caz locurile sunt nu­marate si din ce in ce mai putine. Coordonatorii programului „Erasmus” au anuntat ca, pentru anul universitar 2009-2010, au solicitat 160 de locuri de practica, dar ramane de vazut cate se vor aproba.

Nu numai pentru proaspetii absol­venti gasirea unui loc pe puntea navelor comerciale, care fac voiaje in­ter­na­tio­nale, este o pr­o­blema, ci si pentru marinarii cu experienta, care au simtit pe pro­pria piele faptul ca shippingul mon­dial este aproape paralizat de criza. Asa se face ca in timp ce constructiile navale trec prin cea mai grava criza din ultimii 40 de ani, in 2009 volumul de constructii noi contractate scazand cu 90% fata de 2008, si activitatea armatorilor a avut serios de suferit din cauza capacitatilor exce­den­tare de transport.


2.000 de locuri de munca mai putin pentru navigatorii romani


Organizatia Maritima Internationala a declarat 2010 drept „Anul Navigatorilor”, desi acesta a debutat cu stangul pentru industria shippingului. Adrian Mihalcioiu, liderul SLN, sustine ca in primul an de criza au fost pierdute 2.000 din lo­cu­rile de munca care se adresau naviga­to­rilor romani.
­­­­­­­
La capitolul vesti bune notam, pentru in­ceputul lui 2010, faptul ca SLN a incheiat un contract colectiv de munca cu Aso­ciatia Armatorilor din Norvegia, care va aduce un plus de 900 de imbarcari pe an pentru romani.
­­­
Din pacate cu o floare nu se face prima­vara, iar navigatorii stiu ca vremurile in care agentii de crewing ii cautau acasa pentru a le propune contracte dintre cele mai atractive nu se vor intoarce prea cu­rand, asa ca aceia care doresc sa navi­gheze fac cozi in fata agentiilor de ship-­
ping. Cel mai greu prind un contract ne­brevetatii, dar nici ofiterilor nu le este mai usor.
­­­
Specialistii afirma ca, pe langa recesiune economica, shippingul european trebuie sa mai tina piept si expansiunii flotei Chinei, Indiei, Coreei de Sud si Rusiei, state de al caror potential economic a profitat, pana nu de mult, flota de nave comerciale ale statelor comunitare.
­­­­­­­
In plus, locurile de munca ale naviga­to­rilor romani sunt amenintate de asiatici si africani, care au pretentii salariale mult mai mici si au inceput sa fie tot mai cau­tati de armatori.

Articole similare

12 Comentarii

Comenteaza si tu Comentarii 12 Afisate 1-10 Pagini 2
Emil, pe 11.04.2011, ora 13:12 Raporteaza abuz

pentru :de mai conteaza ? pe 01.02.2011 la 00:45 ai dreptate in privinta pregatiri cadetilor romani, dar in scoala sunt multe materii in plus, altele utile au prea putine ore de studiu si uite asa iesim din facultate mediocri, dar chiar si asa nu poti da vina doar pe pregatirea slaba a noastra, filipineji iau brevetul pe loc cu 2000 euro si urca pe vase, ei ce pregatire au? nici engleza nu stiu mai deloc.... problema vine de la armatori ,le convine mana de lucru mai ieftina, chiar daca este slab pregatita... stiu filipineji care stau cu anul pe vas, iti dai seama ca armatori castiga de aici , reduc costurile de transport..... ESTE TRIST

Nucky, pe 20.03.2011, ora 22:57 Raporteaza abuz

Am citit intr-un comentariu de mai jos ca spunea cineva de radar , de asieta , de TCVN !! omule iti spun eu sincer ca prin materiile astea ca student treci foarte repede ... profesorii nu mai au niciun interes sa te invete k-lumea. nu poti sa-mi spui mie, ca poti sa inveti sa umblii pe radar intr-o 1h si 30 de min ( curs ) , in care profesorul alearga printre banci degeaba ;).. sa vrei sa inveti si tot nu reusesti , atata timp cat nu te tin buzunarele NU POTI SA TERMINI O FACULTATE DE PROFIL !! asta e doar inceputul JUMATE DIN TARA OR SA AJUNGEM BODYGUARZI SI CEALALTA CANTERETI :|

cadet de cadet, pe 01.02.2011, ora 22:43 Raporteaza abuz

La aspectul legat de cadeti este clara explicatia :"armatorii vor să meargă pe profit, nu pierdere". Sa nu uitam ca un cadet ambarcat pe o nava MUNCESTE cot la cot cu ceilalti membrii din echipaj la bordul navei indiferent ca este puntist sau mecanic iar de cele mai multe ori nu face numai lucruri care sunt direct legate de specialitatea sa si care sa ii foloseasca in mod direct mai departe ca ofiter. Solutiile sunt variate insa parerea mea este ca tara noastra in calitate de "forţă în domeniul shippingului internaţional, în ceea ce priveşte livrarea forţei de muncă" nu va rezolva prea curand problema noastra ,a cadetiilor, " prin dialog şi puterea cuvântului", relansarea flotei care daca ar exista in situatia economica actuala s-ar duce direct in conservare datorita lipsei navlurilor sau prin obligarea armatorilor de arbora a pavilionul romanesc si astfel sa se poata vorbi de contracte speciale. Eu ma intreb ce armatori sa obligam si ce facilitati le oferim atunci cand incercam sa ii determinam sa aleaga pavilionul romanesc pentru navelor pe care le detin sau le opereaza, in conditiile in care acestia sunt in goana lor dupa profit. Falnicul pavilion romanesc trebuie sa redevina competitiv in concordanta cu legislatia internationala si mai ales cu cea europeana. Cred ca am putea sa incepem sa ajutam cadetii sa ajunga profesionisti inca de pe bancile scolii prin decongestionarea programelor de invatamant si aici ma refer in principal la numarul de ore acordat pentru fiecare curs in conditiile in care majoritatea cursurilor de specialitate sunt foarte restranse ca durata pe ore si pe numarul de semestre pe care se desfasoara in comparatie cu alte materii,lipsa workshopurilor si a conferintelor prin care noi CADETII sa fim tinuti la curent cu situatia actuala a pietei de munca in care vrem sa ne lansam, si astfel sa nu ne mai simtim "picati din cer si abandonati". Cred ca marea majoritate vrem siguranta ca acest sindicat al navigatoriilor care a ajutat in trecut navigatorii si inca ii mai ajuta sa vina mai aproape de noi, sa ne convinga sa devenim membrii tinand cont de faptul ca in curand vom devenii navigatori cu drepturi si responsabilitati depline si vom inlocuii treptat pe cei ce ies la pensie, pe cei ce se reorienteaza sau din diverse motive nu mai pot practica aceasta meserie. Stau si ma intreb "oare cadetii straini trec prin aceleasi greutati sau reusesc mai usor sa finalizeze metamorfoza student-ofiter?" Raspunsul insa il astept de la oricine…

mai conteaza ?, pe 01.02.2011, ora 00:45 Raporteaza abuz

curios, nu am auzit pe nimeni sa vorbeasca de veleitati in domeniu, despre ce note ai luat la examene, cata teorie cunosti... sa va spun ca am vazut cadet care, intrebat cate grade are cercul a raspuns ca 390 ? nu va spun, dar va spun ca atunci cand i s-a mai dat o sansa sa raspunda corect, a raspuns ca 380. asa ca lasati-o mai moale, lucrurile nu stau chiar asa cum le spunem noi/voi; lucrurile difera de la caz la caz si nu putem generaliza chiar asa de usor. unii aveti dreptate, altii... mai meditati asupra problemei. in loc de PS: decat sa va vaitati atat, de ce nu faceti ceva. plangeti ca niste babe ce simt ca nu mai prind Pastele urmator, in loc sa luati atitudine si sa nu mai ganditi ca acceptati orice. nu stiu daca parintii tai te-au crescut pentru ca acum tu sa te fci mic si sa accepti ultimele gunoaie ce ti le arunca unu' si altu'. think clear!

cmarius79, pe 18.01.2011, ora 20:20 Raporteaza abuz

Salutare tuturor mai intai vreau sa va spun ca si eu sunt student inca la UMC in anul 4 si mai am un pic si termin.Am terminat colegiul in 2003 la aceeasi facultate si nu mai sunt chiar asa la prima tinerete ca am deja 31 de ani.Calculator si limba engleza stiu si eu zic ca, chiar binisor unde mai pui ca am si lucrat pe nava de croaziera-camerist 3 ani si in santierul naval din Mangalia-inginer 3 ani deci ceva experienta in domeniul asta am.Dupa cum si voi precizati mai sus intr-adevar e cam greu cu cadetia si mai ales la PUNTE toti ma intreaba de ce nu am dat la mecanici :)) Dupa cum ziceam am lucrat in santierul naval din Mangalia dar in februarie 2010 a venit criza si mi s-a spus la revedere.Deci m-am vazut acasa din nou m-am apucat de cursuri imo si tot tacamul si iata ca mai am un pic si o sa imi expire vizita medicala si tot nu plec nicaieri. Ce sa va zic nu capitulati si nu lasati scuturile jos trebuie sa cautam in continuare pentru ca la ora asta cu criza si cu guvernul actual si cu tara in care traim nu ne putem mandri dar trebuie sa luptam pentru ca stiti voi speranta moare ultima.Asa ca mai incercam mai cautam si acceptam orice nu avem ce face. Altceva nu prea mai stiu ce sa zic decat sa va urez multa bafta si vant din pupa celor care naviga.

Stoica Mitica, pe 26.11.2010, ora 22:37 Raporteaza abuz

Problema stagiului la bordul navelor comerciale devine acuta si stringenta pe zi ce trece pentru cadetii romani. Cauza fenomenului vine din ambele parti: 1.- orientarea companiilor de transport maritim catre natiunile care ofera forta de munca mai ieftina (ukrainieni, filipinezi, asiatici, africani...) 2.- neseriozitatea cadetilor de a lucra la compania care-i ofera efectuarea stagiului pe perioada fixata in contractul de fidelitate dublata de lipsa lor de pregatire practica si uneori chiar teoretica. Cu parere de rau constatam ca vin la bordul navelor straine cadeti cu cunostinte precare de navigatie maritima, cinematica navala, meteorologie maritima, constructia navei, transport maritim (calcul de stabilitate si asieta). De multe ori m-am intrebat daca aceste materii se predau in facultatile noastre de marina civila. Oare nu au un radar ca obiect de studiu pentru a invata minimul necesar pentru exploatarea lui?... Sau un sextant de navigatie?... Sunt multe necunoscute in invatamantul nostru national care se face in zilele noastre... Performante? Nici vorba...

doar noi stim, pe 16.06.2010, ora 00:36 Raporteaza abuz

e o mare nenorocite...am terminat de 2 ani si nu am gasit sa plec,numai promisiuni desarte si nervi tocati.viitorul numai suna bine din privinta navigatiei...si reprofileaza-te la 26 de ani,ce sa mai faci?dupa ce ai dat o carutza de bani sa termini fac de marina si cursurile imo....pe nimeni nu intereseaza...ei siu doar spaga sau a cui pila esti..si atat.sunt satul de toti mincinosii si de toti spagii.bine ca au marit stagiul de la 6 luni la 12...ca de...

andrei, pe 26.04.2010, ora 12:39 Raporteaza abuz

Mai plecam vreodata in viata asta cadeti si fara pile?se face 1 an de cand am terminat si pleaca colegi care nu aveau o treaba cu scoala iar cei ce stateau la ore si nu cunosteau pe cineva stau acasa :D ASTA-I SITUATIA IN ACEST MOMENT

nimenialtu, pe 11.04.2010, ora 16:20 Raporteaza abuz

Asta e o problema reala ce s-a instalat la noi in tara foarte rapid in decurs de 2 ani cam asha.Eu sunt anul trei la universitate si inca nu am facut niciun voiaj.Am colegi care au plecat sau vor pleca in curand dar majoritatea au plecat pe prietenii sau prin alte mijloace. Insa eu cred ca isi va reveni aceasta piata la fel de repede cu a decazut pentru ca nevoile lumii nu au scazut si intotdeauna va exista ceva de trasnportat transoceanic. Cu respect Nimenialtu

lucian, pe 15.03.2010, ora 14:28 Raporteaza abuz

asta chiar este o problema extrem de serioasa si eu consider ca cea mai mare parte din vina revene ministerului Educatiei care nu da doi bani pe studenti. facultatile sunt interesate sa incaseze banii pe taxe dar ce le dau in schimb?

ce se intampla?????, pe 15.03.2010, ora 13:40 Raporteaza abuz

hei tu care ai scris mai sus...dc sa nu le planga de mila la cadetii???stii ca mai sunt cate unii dinre noi care au facut o gramada de sacrificii sa plateasca scoala asta plus o gramada de bani la cursurile imo,iar acum nu avem unde sa ne facem stagiul.cui i se pare de gluma cu kestia asta,se inseala.am sperat la un viitor mai bun si acum ce primim...usi inkise in nas...si tefaone date aiurea,ca un raspuns pozitiv nu primesti.eu unul am terminat de 2 ani si nu am gasit sa plec...si kiar m-am kinuit...degeaba..numai promisiuni desarte de care sunt satul.oare cand va fi bn si pt noi..asta ma intreb mereu

helll-o, pe 15.03.2010, ora 09:36 Raporteaza abuz

Atata timp cat facultatile s-au lacomit si au scolit toti cretinii care au avut bani sa dea si nu glumesc..nu se face nenea giggi la 48-50 de ani offiter cand el nu vede nu aude si calculator a a vazut la copii si mai se lauda ca da spaga si stie toate tarifele la profi...cifra de scolarizare e dementiala mai ales ca romanii sunt o nisa... nici prea buni nici spasiti asa cum vor armatoriii.. .asa ca nu le plangeti de mila la cadeti ci mai de graba rusine facultatilor care le-au luat banii la fraier cateva mii pe an acuma....

Campurile marcate cu * sunt obligatorii
Nume:*
E-mail:*
Comentariu:*
Cod confirmare:
capcha
 
Sunt de acord cu Termenii si conditiile Fin.ro